Keresés a blogban és máshol

2012. június 1., péntek

terabithia tükrei XXVII.


Sosem fogom megtudni az okát, de az olajfüzek apró sárga virágainak illata azon kevés dolgok közé tartozik, amit nagyon szeretek. Ráadásul elvarázsol.
Akkor is virágoztak, amikor a Báró földhöz vágta a poharát és akkor is virágoztak, mikor a szavakat belekevertük az üvegpoharakba.

A társaság épp szavakról vitatkozott. Nevetséges, de éppúgy, mint raszta-hajú bölcsészek egy kocsmaasztalnál. Az én véleményem nem titok: vannak szavak, amikhez nem kell, mert nem lehet mit hozzátenni. Majd egyszer elmesélem. Amiért félre húzódtam, pusztán azért volt, mert ez a filó beütésű vita kezdett komollyá válni. Ráadásképp a hűség egyensúlyba tartásához fűzött gondolatomhoz, egyik cimbora neje (mert e jeles nap azon kevesek közé tartozott, mikor egyik-másik cimborát felesége vagy barátnője is elkísérte), noha roppant óvatosan fogalmazva, annyit fűzött hozzá, hogy baromság. Egy vállvonással elintéztem, komolyan mondtam, amit mondtam, ahhoz szoktam magam tartani. …
Az ártatlan szavak, hűség, bizalom, megcsalni, és még néhány – csillogtatni kezdték élüket. Mindenki védte álláspontját és néha olyan példákkal támasztotta alá mondandóját, amit a múltból merített. Nemsoká, menetrend szerint társult még ide igazság, becsület és hasonlók. Nem kell ilyenkor sok, hogy a dolgok félre menjenek. Elég az a néhány palack MCS, ami az asztalokon vigyorgott.
Támaszkodtam a terasz kőkorlátjához, nagyokat szippantottam az illatos levegőből és olykor odafigyeltem a beszélgetőkre:
- Bármi is történt, ott azt akkor meg lehet beszélni. De úgy véglegesen. Ha az ember elnéz valamit a másiknak, akkor fakereszt. Sose emlegesse fel többet. Ha nem így gondolja, akkor meg vége a dolognak. Amikor  én ööö félreléptem, a nejem tűnődött egy ideig, majd egy versikével elrendezte. Sose hánytorgatjuk fel azóta.
- Versikével? – röhögött fel az egyik cimbora. Páran szintén fuldokoltak.
- Hogy is volt szívem? Csak arra emlékszem, hogy olyan mókásan dallamos volt.

-あなたは風の歌や木を聞いていますか?… - csendült fel a női hang. Aztán folytatta. Angyalarccal. Elbűvölő volt… a megbocsátás tiszta kezű szobra…

Hisz a cimbora emlegetni szokta, hogy valami kulturális szakértő a neje és hogy roppant okos.
A hűségről annyit mondtam az előbb, hogy ha ütközés van, az időrend a legpártatlanabb fokmérő. Akit hétfőn ismertél meg, ahhoz köt a hűség, a szerdán megismerttel szemben, ütközés esetén. És hogy nincs mérőszáma, mert vagy egy vagy nulla.
Nem vall bölcsességre, hogy ilyen önelégülten vigyorog. Nem ismer bennünket. És mit sem tud a kolostor meséiről… Egy elméletet meg nem nevezünk ostobaságnak, míg ki nem próbáljuk. Évekkel hamarabb ismertem a férjét… és a hűséggel együtt jár az igazmondás.

 - Váu! – tapsolták meg páran. –
 - Lehetne magyarul is? – méltatlankodott a Báró.
- Csak egy buta keleti szólás – legyintett az angyalarcú szoprán - arról, hogy mindenki hibázhat, és …
 „…Hallod a szél és a fák dalát?” – szólaltam meg csöndesen. És végigmondtam még azt a három sort, amit Ő is elmondott:
„Hallod ifjúságunk susogását?
Másoknak kell lennie, kik boldogan
Emlékeznek ifjúságuk
Elmúlt szép napjaira. ”

 Részemről én befejeztem, elmondtam, amit mondott. A cimborám viszont elégedetlen volt:
- Akkor hosszabbnak tűnt…
Az angyalarcon diadalt véltem átsuhanni. A Báró mindig is intuitív alak volt: gondosan a kezembe nyomott egy MCS-as poharat és látni véltem, hogy lélekben vállat von.
 - Ó hogyne, van tovább is- fordultam oda.
("„Elmúlt szép napjaira,)
Mert megtetted így megtettem,
Most egyenlő lett a világ.
De hallgasd, másképp susog a szél
És gúnyosan dalolnak a fák.

A Bárónak volt érzéke a líra egyszerű prózába tételéhez. Természetesen ő röhögött fel először rám nézve:
 - Miért nem csak annyit mondtál: egy-egy, fújjuk le? - nem lepett meg, hogy pontosan érti...

Miért? Mert a katasztrófát akkor érted meg teljes mélységében, ha lapul még figyelemreméltó dolog, az el nem hangzott folytatásban.
"... és teszem, újra és újra,
míg át nem billen a világ.
Mert így halkul el egyszer a szél
és állnak majd némán a fák."


A továbbra is mellettem álldogáló Bárót nézve, tudtam, hogy ha majd eljön az idő, mikor utoljára mesél itt a teraszon, akkor a maga módján, elmagyarázza. Ó, nem azt, hogy miért vele lett "egy-egy". Azt megértem. Hanem hogy miért róla szól és egyáltalán miért kellett a folytatás?
És nagyon remélem, hogy csak én fogom érteni.


2 megjegyzés:

  1. Miaz az MCS pohár?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Morgan Captain egy rumfajta. Ma már másképp van, de régen:
      - akkoriban a Morgan Kapitány - szóban forgó változata - volt a legerősebb (legálisan forgalomban lévő) itóka. Ha jól emlékszem, 87%-os. A dolog szépsége abban rejlett, hogy az üvegen és a címkén az égadta egy világon semmi más nem jelezte az erejét, mint a "special" felirat, Apró betűkkel. Ráadásul volt egy "spiced" változata, egyszóval nem volt elég a kezdő betűket nézni, mert igencsak megdöbbentél az első korty után :) A 87% gyakorlatilag azt jelenti, hogy kívül is látszik (a vörös csíkon), hogy merre nyeled e csekélységet. Az MCS ezt az itókát jelentette, akkoriban.
      Amennyire tudom, manapság öt fajta special, és többféle spiced és normál változata van, 40%-osak. Egyébként Jamaicai, literenként általában 5 és 35 ezer HUF közötti áron. Fehér rum, de - a taco és kókusz változatát leszámítva - nem színtelen. Egy ideje barna és fekete változata is van.

      Törlés